1 Μαΐ 2011

Η εβδομάδα της Διακαινησίμου στην Αγία Γη με την εκδρομή μας

Χριστός Ανέστη!

Με τη Χάρη και την Ευλογία του Θεού μας αξιωνόμαστε να βρισκόμαστε μία ακόμα φορά στην Αγία Γη. Ιδιαίτερη μάλιστα χαρά μας δίνει το γεγονός πως είμαστε εδώ αυτή την Αναστάσιμη περίοδο της Διακαινησίμου. Η ομάδα μας αποτελείται από προσκυνητές της ενορίας Αγίου Δημητρίου, του Δήμου Αγίου Δημητρίου Αττικής, την οποία συνοδεύει ο π. Ματθαίος.
Η ομάδα των προσκυνητών στον Άγιο Γεώργιο στη Λύδδα (25 Απριλίου 2011)

Δευτέρα του Πάσχα (25 Απριλίου 2011)με την μεσημεριανή πτήση φτάσαμε στο Ισραήλ. Η πρώτη μας στάση ήταν στη Λύδδα, όπου προσκυνήσαμε τον Τάφο του Αγίου Γεωργίου του Τροπαιοφόρου που βρίσκεται εκεί. Όλοι ήταν πολύ χαρούμενοι που τη μέρα που πανηγυρίζαμε τη μνήμη του μπορούσαμε να είμαστε στο μοναστήρι του. Όταν φτάσαμε στην Ιερουσαλήμ νωρίς το απόγευμα, αφού τακτοποιηθήκαμε στο ξενοδοχείο μας, αφιερώσαμε όλο τον υπόλοιπο χρόνο μας στον Πανίερο Ναό της Αναστάσεως. Αν και ήταν μόλις η δεύτερη μέρα του Πάσχα ο Ναός ήταν σχετικά άδειος (μολονότι υπήρχαν και άλλα γκρουπ) και μπορέσαμε να προσκυνήσουμε με άνεση σε όλα τα μέρη και φυσικά στον Πανάγιο και Ζωοδόχο Τάφο… Να ζεις το Χριστός Ανέστη τέτοιες μέρες σε τέτοια μέρη… Όλοι ήταν χαρούμενοι και χαμογελαστοί όταν γυρίσαμε για το δείπνο μας στο ξενοδοχείο.

Οι προσκυνητές από τον Άγιο Δημήτριο στην αίθουσα του θρόνου με τον Μακ. Πατριάρχη Ιεροσολύμων

Την επόμενη μέρα την αφιερώσαμε στην Παλαιά Πόλη της Ιερουσαλήμ . Ήταν μία όμορφη, ηλιόλουστη και ζεστή μέρα και αυτό μας βοήθησε να ολοκληρώσουμε με άνεση το πρόγραμμά μας. Ξεκινήσαμε από το λόφο της Αγίας Σιών: πρώτα στο καθολικό μοναστήρι στον τόπο που κοιμήθηκε η Παναγία μας, εκεί όπου ήταν η οικία του Αγίου Ιωάννου του Θεολόγου. Στη συνέχεια πήγαμε στο Υπερώον του Μυστικού Δείπνου, στον τάφο του Προφήτου και βασιλέως Δαβίδ και περπατήσαμε μέχρι την περιοχή του Τείχους των Δακρύων. Η επόμενη στάση μας ήταν στο ρωσικό μοναστήρι του Αγίου Αλεξάνδρου, λίγο πριν τον Ναό της Αναστάσεως όπου είδαμε τα υπολείμματα από τα τείχη της Ιερουσαλήμ της εποχής του Κυρίου μας. Στη συνέχεια ανεβήκαμε στην αίθουσα του θρόνου όπου μας υποδέχτηκε ο Μακαριώτατος Πατριάρχης Ιεροσολύμων, που μας ευχήθηκε το Χριστός Ανέστη και προσέφερε σε όλους κόκκινα αυγά. Περάσαμε απέναντι στον πατριαρχικό ναό του Αγίου Κωνσταντίνου, όπου αφού προσκυνήσαμε ακούσαμε και την περιγραφή του μοναχού Δανιήλ για το Άγιο Φως, όπως ο ίδιος το βίωσε κατά τη φετινή λαμπρή τελετή του Μεγάλου Σαββάτου.

Τα μοναστήρια της παλαιάς πόλης που επισκεφθήκαμε στη συνέχεια ήταν τα εξής: Σειδανάγια, Πραιτώριο (αφού διασχίσαμε την οδό του Μαρτυρίου), το μοναστήρι του Αγίου Νικοδήμου (όπου βρίσκεται η φυλακή του Αποστόλου Πέτρου), των Αγίων Ιωακείμ και Άννης και τη Μεγάλη Παναγιά. Ήταν μία γεμάτη μέρα, με αρκετό περπάτημα λόγω της παλαιάς πόλης στην οποία δεν κυκλοφορούν αυτοκίνητα μέσα στα καλντερίμια της. Λίγο μετά τα μεσάνυχτα, όσοι άντεχαν κατέβηκαν στο Ναό της Αναστάσεως για τη νυχτερινή Θεία Λειτουργία που τελέστηκε στον Πανάγιο και Ζωοδόχο Τάφο. Είχε λίγο κόσμο και όλος ο Ναός αντηχούσε από τον Αναστάσιμο Κανόνα…
Προσκυνητές μπροστά στον Πανάγιο Τάφο (νυχτερινή Λειτουργία 26 Απριλίου 2011)

Την Τετάρτη 27 Απριλίου ξυπνήσαμε πολύ νωρίς για να ταξιδέψουμε μέχρι το βόρειο Ισραήλ. Ύστερα από δυόμιση ώρες φτάσαμε στην πόλη της Άκρης, κοντά στα σύνορα με το Λίβανο. Εκεί προσκυνήσαμε στο μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου και στον τάφο του Νεομάρτυρα Αγίου Γεωργίου του εκ Πτολεμαΐδος. Ο ηγούμενος της μονής π. Φιλόθεος μας υποδέχτηκε με χαρά, μας μίλησε για την ιστορία του προσκυνήματος και παρέθεσε ένα υπέροχο πρόγευμα σε όλους μας.
Η εκκλησία του Αγίου Γεωργίου του μοναστηριού στην Άκρη (27 Απριλίου 2011)

Αναχωρήσαμε από την παραλιακή αυτή πόλη (είναι χτισμένη απέναντι από τη Χάιφα και βρέχεται από τη Μεσόγειο θάλασσα) και σταματήσαμε στην πόλη της Ναζαρέτ, στον ελληνορθόδοξο ναό του Ευαγγελισμού της Θεοτόκου. Η επόμενη στάση έγινε στην Κανά και αρκετοί προσκυνητές πήραν κρασί από το μοναστήρι μας που υπάρχει εκεί, σε ανάμνηση του θαύματος που είχε κάνει ο Κύριός μας. Ακολούθησε η άνοδος μας στο Όρος Θαβώρ όπου κάναμε σύντομη δέηση. Φτάνοντας πλέον στην περίφημη λίμνη της Γεννησαρέτ κάναμε μια σύντομη βαρκάδα στα ήρεμα νερά της και αναπλάσαμε στη φαντασία μας όλα εκείνα τα περιστατικά που συνέβησαν στη λίμνη αυτή και αναφέρονται στην Αγία Γραφή. Επισκεφθήκαμε ακόμα τα μοναστήρια των Αγίων Αποστόλων στην Καπερναούμ και την Τιβεριάδα. Βράδυ φτάσαμε κουρασμένοι από τις πολύωρες μετακινήσεις στο ξενοδοχείο μας, δειπνήσαμε και ξεκουραστήκαμε.
Στιγμιότυπο από τη βαρκάδα μας στη λίμνη της Γεννησαρέτ (27 Απριλίου 2011)

Ξημέρωσε Πέμπτη 28 Απριλίου. Από νωρίς κατευθυνθήκαμε προς την ευρύτερη περιοχή της Βηθλεέμ. Η πρώτη μας στάση έγινε στο μοναστήρι των Ποιμένων και μετά βρεθήκαμε στη μονή του Αγίου Θεοδοσίου. Εκεί μας μίλησε ο γέροντας Ιερόθεος και αφού προσκυνήσαμε κεραστήκαμε φρεσκοψημένο καφεδάκι και κόκκινα αυγά της μονής. Όλοι μαζί πήγαμε στη συνέχει στη Λαύρα του Αγίου Σάββα. Μείναμε αρκετή ώρα: οι άνδρες μέσα στη μονή, οι γυναίκες απ’ έξω, όπου αφού προσκύνησαν τα άγια Λείψανα άκουσαν λόγο πνευματικό και ωφέλιμο. Ήταν σπάνια ευλογία να πιάσει βροχή στην έρημα του Αγίου Σάββα. Δεν κράτησε πολύ, αλλά ήταν απαραίτητη. Μοσχοβόλησε το χώμα της διψασμένης ερήμου και έμοιαζε όλη η γύρω φύση να δοξάζει το Θεό για την ευεργεσία αυτή! (Βέβαια από εκείνη την ώρα οι βροχές δεν μας έχουν λείψει εδώ στην Αγία Γη…) Ακολούθησε η επίσκεψή μας στο Σπήλαιο της γεννήσεως του Κυρίου μας, όπου μετά από σύντομη παραμονή στη σειρά, κατεβήκαμε και προσκυνήσαμε τον τόπο που Γεννήθηκε ο Χριστός μας ψάλλοντας ύμνους της εορτής. Ακολούθησε το μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου του Μπετζαλλά έξω από τη Βηθλεέμμε τη θαυματουργή εικόνα του Αγίου. Εκεί μας υποδέχθηκε ο π. Ανανίας και μας μίλησε για την ιστορία της μονής και την ευλάβια των κατοίκων στον Άγιο.

Η ομάδα μας μέσα στην εκκλησία του Αγίου Γεωργίου στο μοναστήρι του στο Μπετζαλλά

Τα τρία επόμενα μοναστήρια που γνωρίσαμε ήταν του Αγίου Συμεών του Θεοδόχου, του Τιμίου Σταυρού και του Τιμίου Προδρόμου στη γενέτειρά του στην Ορεινή. Η βροχή έκανε την εμφάνισή της ξανά, αλλά στην Ορεινή πλέον ήταν πιο έντονη: μία σύντομη σε διάρκεια μπόρα! Όταν επιστρέψαμε στο ξενοδοχείο, αφού δειπνήσαμε, είχαμε το χρόνο και ξαναπήγαμε στο ναό της Αναστάσεως. Από εκείνη τη στιγμή άρχισαν τα μπουμπουνητά και οι αστραπές στο νυχτερινό ουρανό της Ιερουσαλήμ και λίγο αργότερα η βροχόπτωση η οποία έγινε έντονη και ασταμάτητη κατά τη διάρκεια της νύχτας… Φυσικά νομίζαμε ότι ξεθύμανε, αλλά κάναμε λάθος!

Θεία Λειτουργία της Ζωοδόχου Πηγής στο μοναστήρι του Τιμίου προδρόμου στην Ιερουσαλήμ

Παρασκευή 29 Απριλίου της Ζωοδόχου Πηγής μπορέσαμε να λειτουργηθούμε στο μοναστήρι του Τιμίου Προδρόμου μέσα στην Παλαιά Πόλη της Ιερουσαλήμ. Εκεί προσκυνήσαμε τεμάχια των Λειψάνων του Προδρόμου και του Αγίου Παναγιώτου του νεομάρτυρα. Μετά το πρωινό μας στο ξενοδοχείο, ανεβήκαμε στην κορυφή του Όρους των Ελαιών. Εκεί προσκυνήσαμε στη Μικρά Γαλιλαία, στο σημείο της Αναλήψεως που κατέχουν οι μουσουλμάνοι, στη ρωσική μονή της Αναλήψεως (εκεί όπου δείχνεται ο τόπος της Α΄ και Β΄ Εύρεσης της Κεφαλής του Τιμίου Προδρόμου), το μικρό μοναστήρι της Αναλήψεως και τη Βηθφαγή… Όλα αυτά τα προσκυνήματα βρίσκονται στην κορυφή του Όρους των Ελαιών και μέχρι να ολοκληρώσουμε τις επισκέψεις μας, μία υπέροχη λιακάδα μας συνόδευε. Κατεβαίνοντας από το Όρος των Ελαιών προσκυνήσαμε στη Γεθσημανή, στον Τάφο της Παναγίας μας και αφού ήμασταν μόνοι μας ψάλλαμε μπροστά στην εικόνα της παναγίας της Ιεροσολυμίτισσας. Αφού επισκεφθήκαμε το μοναστήρι και τον τόπο λιθοβολισμού του Αγίου Στεφάνου περάσαμε και από τον κήπο της αγωνίας στη Γεθσημανή και στη συνέχεια ξεκινήσαμε τη διαδρομή μας για την Ιόππη, την παλιότερη πόλη στην μεσογειακή πλευρά του Ισραήλ. Από εκεί ξεκίνησε και η δημιουργία της μεγαλύτερης πόλης του κράτους, του Τελ Αβίβ. Εκεί, στην Ιόππη, πάνω από το λιμάνι βρίσκεται η Μονή των Αρχαγγέλων και εκεί μας υποδέχθηκε και μας ξενάγησε ο Σεβ. Αρχιεπίσκοπος Ιόππης κ.κ. Δαμασκηνός. Ήταν μία ευχάριστη επίσκεψη που ολοκλήρωσε το πρόγραμμα της ημέρας. Ακολούθησε ελέυθερο απόγευμα στην Ιερουσαλήμ.

Η ρωσική μονή της Αναλήψεως στο όρος των Ελαιών (29 Απριλίου 2011)

Οι προσκυνητές κατεβαίνουν στη Μονή των Αρχαγγέλων στην Ιόππη (Γιάφα - Τελ Αβίβ, 29 Απριλίου 2011)

Το Σάββατο 30 Απριλίου ξυπνήσαμε νωρίς και ξεκινήσαμε τη διαδρομή μας για τη Σαμάρεια. Ο καιρός στην Ιερουσαλήμ ήταν δροσερός και συννεφιασμένος και στα μισά της διαδρομής μας έπιασε η βροχή. Φτάνοντας στο Φρέαρ του Ιακώβ, η βροχή σταμάτησε. Προσκυνήσαμε το σκήνωμα του Αγίου Φιλουμένου, κάναμε δέηση, αντλήσαμε νερό από το Φρέαρ και ακούσαμε τα λόγια του π. Ιουστίνου. Η βροχή άρχισε και πάλι και όταν σταθήκαμε να πιούμε ένα καφέ που μας πρόσφερε το μοναστήρι, ήταν τόσο έντονη που δεν μπορούσαμε να βγούμε από το αρχονταρίκι και να πλησιάσουμε το πούλμαν. Όταν για λίγο σταμάτησε, χωρίς καθυστέρηση επιβιβαστήκαμε και ξεκινήσαμε τη διαδρομή μας. Μέσα σε λίγα λεπτά η βροχή άρχισε και πάλι και μας συνόδευσε μέχρι το μοναστήρι του Αγίου Γερασίμου του Ιορδανίτου. Εκεί δεν έβρεχε και αφού προσκυνήσαμε και ετοιμαστήκαμε να φύγουμε, η μπόρα ξέσπασε με μεγάλη ένταση. Αμέσως ο τόπος γέμισε νερά, αν και ήμασταν μέσα στην έρημο. Για αρετή ώρα δεν μπορούσαμε να βγούμε από το μοναστήρι, λόγω της βροχόπτωσης. Ευτυχώς, στην επόμενη στάση που κάναμε για να τελέσουμε αγιασμό στο ακριβές σημείο που βαπτίστηκε ο Κύριός μας στον Ιορδάνη ποταμό, δεν έπεσε ούτε σταγόνα. Ακολούθησε η επίσκεψη στη μονή του Προφήτου Ελισσαίου στην Ιεριχώ και η άνοδος στο Σαραντάριο Όρος. Εκεί έπεσαν μόνο λίγες ψιχάλες, ενώ την ίδια ώρα στην Ιεριχώ υπήρχε (για μία ακόμα φορά εκείνη τη μέρα) έντονη βροχόπτωση. Ακολούθησε η επίσκεψη (για σχεδόν τους μισούς) στο μοναστήρι του Αγίου Γεωργίου του Χοτζεβίτου, όπου από το πρωί έβρεχε καταρρακτωδώς. Ευτυχώς που όταν κατέβηκε στη χαράδρα η ομάδα μας ήταν στεγνά και χωρίς πρόβλημα. Επιστρέφοντας στα Ιεροσόλυμα κάναμε την τελευταία στάση της εκδρομής μας στο μοναστήρι του Αγίου Ονουφρίου στην περιοχή Σιλωάμ. Ήταν μία συγκινητική και ευχάριστη επίσκεψη. Έτσι ολοκληρώθηκε η μέρα μας ενώ το βράδυ βρεθήκαμε στη Θεία Λειτουργία που τελέστηκε στο Φρικτό Γολγοθά.

Σήμερα το πρωί, Κυριακή του Θωμά 1η Μαΐου, όσοι δεν πήγαν το βράδυ στο Ναό εκκλησιάστηκαν κατά τη Θεία Λειτουργία που τελέστηκε στον Πανάγιο και Ζωοδόχο Τάφο. Η υπόλοιπη μέρα ήταν ελεύθερη και ο κάθε ένας μπορούσε να κάνει ό,τι ήθελε, να επισκεφθεί όποιο μέρος επιθυμούσε, να ξεκουραστεί και να περπατήσει μέσα στα στενά της πόλης. Η μέρα σήμερα, σε αντίθεση με τη χθεσινή, είναι μεν ηλιόλουστη αλλά έχει δροσιά. Τα ξημερώματα της Δευτέρας η ομάδα μας επιστρέφει στην Αθήνα.

Ένα πιο σύντομο και πιο οικονομικό πρόγραμμα θα ακολουθήσουμε σε λίγες μέρες με την εκδρομή του ραδιοφωνικού σταθμού της Πειραϊκής Εκκλησίας (11 με 16 Μαΐου) και ένα ανάλογο πολυήμερο πρόγραμμα με αυτό που ολοκληρώσαμε σήμερα θα έχουμε τη δυνατότητα να ζήσουμε από τις 28 Μαΐου μέχρι τις 4 Ιουνίου. Και στις δύο αυτές εκδρομές υπάρχουν ελάχιστες ακόμα θέσεις. Πληροφορίες σε προηγούμενες αναρτήσεις μας.